Friday 6 April 2012

Empat penciptaan Agung

Antara penciptaan taknologi Cina purba, yang palling berguna dan berpengaruh dari segi sumbangan terhadap perkembangan teknologi serta tamadun dunia ialah empat penciptaan agung iaitu teknik membuat kertas, pencetakan, bahan letupan dan kompas.

Mengenai teknik menbuat kertas, ia telah dicipta oleh Cai Lun dengan bahan-bahannya menggunakan fiber tumbuh-tumbuhan pada tahun 105. Teknologi membuat kertas ini kemudiannya telah dibawa dan diperkenalkan ke dunia Barat melalui Jalan Sutera Lama dan tiba di Eropah pada kira-kira kurun ke-13.

Teknoligi teknik pencetakan telah mula diperkenalkan semasa pemerintahan dinasti Tang(618-906). Antara buku bercetak yang paling awal dan masih wujud sehingga kini ialah Jingang jing(Kitab Sutra Diamond) versi Cina yang bertarikh 11 Mei 868 yang kini disimpan dan dipelihara di Muzium British di England. Buku ini deanggap mewakili hasil daripada pengalaman lama orang Cina dalam teknik percetakan blok. Pada tahun 1045, Bi Sheng mencipta teknik percetakan bergerak dan mula menggunakannya secara umum. Penciptaan Bi Sheng adalah 400 tahun lebih awal daripada penciptaan yang sama di dunia Barat yang hanya berlaku pada kurun ke-15.

Bahan letupan pula telah dicipta oleh ahli-ahli alkimia Daois yang menemui formulanya dalam uji kaji mencampur saltpeter dengan sulfur dan karbon. Menjelang kurun ke-7, orang Cina sudah pun menggunakan bahan letupan untuk membuat bunga api. Bahan letupan mulai digunakan dalam bidang military pada tahun 906 oleh ketua tentera Tang (618-906). Ilmu bahan letupan dibawa masuk dan diperkenalkan ke Negara Arab pada kurun ke-13 dan seterusnya dari situ diperkenalkan ke negra Eropah.

Kompas juga merupakan salah satu dari empat penciptaan agung dalam tamadun china yang memberikan sumbangan bermakna kepada tamadun dunia sehingga masa kini. Semasa dinasti Han, sifat-sifat magnet sudah diketahui di Negara China. Antara kurun pertama dengan kurun ke-6, orang Cina sudah pun menemui pengetahuan tentang gejala kemagnetan aruhan, dan menjelang kurun ke-8 dan ke-9, ilmu pengherotan dan juga kekutuban magnet dikuasai. Berdasarkan ilmu pengetahuan ini, orang Cina telah menghasilkan kompas, yang pada mulanya untuk digunakan di kapal.

1 comment:

  1. How To Play Baccarat - Worrione
    In 바카라 사이트 most baccarat tables, there's 제왕카지노 not any house edge in the card games, and the odds are always there. The house edge 메리트카지노 in each hand is called a bet. This is a common

    ReplyDelete