Friday 6 April 2012

Pengenalan dan pembinaan Tamadun China

·        Tamadun china merupakan salah sebuah tamadun tertua di dunia. Tamadun ini dibina dan diperkembangkan selama 4000 tahun telah membawa kepada kegemilangan dalam beberapa bidang seperti pentadbiran, falsafah, sastera, unsur moral, penciptaan dan sains. Kegemilangan ini membawa kemajuan dan kemakmuran kepada tamadun ini serta memberi sumbangan kepada kehidupan masyarakat di dunia pada hari ini.

·        Tamadun china juga menyamai tamadun-tamadun tua yang lain seperti tamadun Mesopotamia, Tamadun Mesir, Tamadun India dan Tamadun Greek. Walaupun kemunculannya tidak sama namun pencapainya adalah standing dengan tamadun-tamadun tadi. Sebagai contoh pembinaan Tembok Besar China merupakan salah satu dari tujuh benda ajaib di dunia. Ia seiringan dengan Piramid di Mesir, Taman Bergantung Babylon di Iran dan Taj Mahal di India.

·        Tamadun china boleh dibahagikan kepada beberapa tahap pembinaan, perkembangan dan kejatuhan. Namun tahap-tahap ini bukanlah satu yang selalu mencapai zaman kegemilangan tapi arus perubahan masa membantu ketahanan tamadun china dan jadi lebih gemilang.

·        Zaman pembinaan:

Tahap terawal pembinaan tamadun china. Peringkat ini muncul kerajaan-kerajaan yang bersilih ganti seperti Dinasti Hsia, Dinasti Shang, Dinasti Chou, Dinasti Chin dan Dinasti Han. Tahap ini penting dengan kemunculan satu system politik monarki dan era feudalism. Selain itu, zaman ini juga dikenali sebagai Zaman Berperang atau Zaman Musim Luruh dan Musim Bunga. Peperangan dapat dipadamkan apabila muncul Negeri Chin yang dipimpinkan oleh Shih Huang-ti. Beliau berjaya menyatukan china menerusi military dan perluasan empayar dan menjalankan dasar tegas dalam soal bahasa, ekonomi, falsafah dan pentadbiran. Namun Dinasti Chin wujud tidak lama dan berakhir dengan kemuculan Dinasti Han.

·     Zaman keagungan:

Dinasti Han merupakan dinasti teragung dalam sejarah      Tamadun China. Hal ini kerana Dinasti Han dikagumi oleh masyarakat China sehingga mengelarkan diri mereka sebagai orang Han. Antara pencapaian agung dalam Dinasti ini ialah bidang pentadbiran kerana mempunyai system pemerintahan yang cekap dan berkesan bagi seluruh wilayah. Keagungan ini berakhir apabila berlaku pemberontakan dalaman. Keadaan ini membawa kepada zaman kekacauan dan perpecahan selama 350 tahun. Walaupun pada awalnya China dapat disatukan dibawah Dinasti Chin Barat. Namun perpaduan ini gagal bertahan lama atas sebab pemberontakan yang dilakukan oleh lapan orang putera maharaja dan serangan orang kasar. Kestabilan dan keamanan di China digangukan dan zaman ini berakhir apabila Dinasti Sui menyatukan China. Tetapi Zaman pemerintahan Dinasti Sui adalah singkat kerana Maharaja Yang Ti menjalankan dasar penindasan ke atas rakyatnya dan timbul pemberontakan dalam negeri. Dengan itu, Dinasti Tang mengantikannya dan berjaya membina keagungan Tamadun China. Pencapaian yang dicapai oleh dinasti ini serupa dengan pencapaian yang dihasil oleh Dinasti Han. Negara China disusun semula dengan pentadbiran yang teratur. Sistem banci dan kerahan dipulihkan semula. Manakala Empayar Tang dibesarkan lagi sehingga melebihi keluasan empayar Zaman Han. Keistimewaan Dinasti Tang adalah zaman keemasan dalam bidang kesusasteraan Cina.

·     Zaman peralihan:

Zaman ini merupakan zaman pencerobohan orang gasar ke atas China sehingga membawa kepada China diperintah oleh orang luar. Dua pemerintahan asing muncul di Negara China ialah pimpinan orang Mongol dan orang Manchu. Namun pada masa itu orang cina cuba membebaskan diri daripada penaklukan asing ini. Dengan itu, Dinasti Ming telah muncul di tengah-tengah dua dinasti asing dan usaha untuk memulihkan kerajaan dalam keadaan ketenteraman. Namun demikian akibat daripada kelalaian dan sikap yang tidak menjalankan interaksi positif akhirnya Tamadun China menghadapi ancaman dari kuasa Barat pada abad ke-19.

·     Zaman moden:

Zaman  ini dilihat sebagai tahap pencerobohan kuasa asing di China. Hal ini demikian kerana sikap yang tidak berubah-ubah. Tamadun China hampir mengalami keruntuhan, namun nilai-nilai lama yang ada pada tamadun ini dan pengalaman para pemimpin Cina membuatkan tamadun ini kekal hingga hari ini.




3 comments: